استخدامی

اشتراک گذاشته شده با :

راهنمای استخدام

با این فرمول می توانید به راحتی استخدام شوید
با این فرمول می توانید به راحتی استخدام شوید
از سوالات اساسی پیش روی جویندگان کار این است که در چه جایگاهی قرار دارم؟ بهترین زمان انتخاب شغل چه موقعی است؟ و چطور می توانم توانایی ها، تخصص و استعدادها و امکانات و شرایط موجود خود را در مسیر درست انتخاب شغل هدایت کنم؟ و فرمول استخدام شدن چیست؟ که ÷اسخ درست آن را باید در مشاوره های تخصصی و آموزشی جستجو کرد…

هفت ویژگی مهم برای استخدام کارمندان
هفت ویژگی مهم برای استخدام کارمندان
هفت ویژگی پرطرفدار برای استخدام کارمند هر کارفرمایی درباره کار با کارمندان خوب و بد تجربیاتی دارد، از این‌رو می‌داند چه ویژگی‌های مهم هستند. کارفرمایان به دنبال هفت ویژگی در کارمندان هستند: 1- هوش و ذکاوت  اولین موردی که کارفرمایان به دنبالش هستند هوش و ذکاوت است. تقریباً تمام تحقیقات نشان داده‌اند که 76 درصد کارایی و ارزش آفرینی کارمند به هوش و ذکاوت او بستگی دارد. منظور ما از هوش توانایی برنامه‌ریزی، سازماندهی، تعیین اولویت‌ها، حل مشکلات و به پایان رساندن کارها است. هوش به حس تشخیص کار درست و توانایی عملی شما در حل مشکلات روزانه محل کار بستگی دارد. بهترین راه نمایش هوشمندی، پرسیدن سؤالات هوشمندانه است. یکی از نشانه‌های هوشمندی کنجکاوی است. هرچه سؤالات بهتری بپرسید و به پاسخ‌ها گوش دهید، باهوش‌تر به نظر می‌رسید.   2- توانایی رهبری دومین ویژگی مورد توجه کارفرمایان، توانایی رهبری و هدایت کارها است. منظور ما از رهبری، تمایل به پذیرفتن مسئولیت کارها و نتایج آن است. رهبری شامل قبول مسئولیت، داوطلب شدن در کارها و به نتیجه رساندن کارها است. نشانه بارز رهبران آن است که عذر و بهانه نمی‌آورند. شما می‌توانید مسئولیت دستیابی به اهداف سازمان را بپذیرید و سپس در جهت رسیدن به نتایج مورد نظر تلاش کنید. 3- درستی و صداقت درستی و صداقت سومین ویژگی مورد جستجوی کارفرمایان است. درستی مهم‌ترین ویژگی برای دست‌یابی به موفقیت‌های بلندمدت در زندگی و کار است. سرآغاز درستی و صداقت روراست بودن با خودمان است، به این معنی که با خودمان و دیگران کاملاً صادق باشیم و نقاط قوت و ضعف‌هایمان را بپذیریم. به راحتی به اشتباهات قبلی اعتراف کنیم. درستی مخصوصاً شامل وفاداری نیز می‌شود. فرد وفادار هیچ‌گاه درباره کارفرما و همکاران قبلی بدگویی نمی‌کند. او حتی اگر از کار قبلی اخراج شده باشد، هرگز ایراد نمی‌گیرد و انتقاد نمی‌کند. 4- دوست‌داشتنی بودن  چهارمین ویژگی مورد نظر کارفرمایان، دوست‌داشتنی بودن است. کارفرمایان اشخاصی را دوست دارند که خونگرم، دوستانه و اهل همکاری هستند و زندگی را سخت نمی‌گیرند. کارفرمایان به دنبال کسانی هستند که اهل کار گروهی و ملحق شدن به خانواده کاری هستند. مردان و زنانی که شخصیت خوبی دارند، همواره در کارشان محبوب‌تر و مؤثرترند. کار تیمی، کلید موفقیت در کسب‌وکار است. تجربه قبلی شما در کار گروهی و تمایل برای گروهی کار کردن در آینده، یکی از جذاب‌ترین خصوصیات شما در تقاضای هر شغلی است. 5- صلاحیت  صلاحیت پنجمین ویژگی مورد نیاز کارفرمایان است. قبلاً در مورد آن صحبت کردیم. کفایت و شایستگی برای موفقیت ضروری است و زیربنای همه پیشامدهای کاری شما است. به بیان ساده، صلاحیت توانایی انجام کار است. صلاحیت شامل توانایی تعیین اولویت‌ها، تشخیص کارهای مرتبط از کارهای نامرتبط و سپس تمرکز کامل روی هدف تا اتمام کار است. 6- شجاعت ششمین ویژگی است که کارفرمایان به دنبالش هستند شجاعت یا تمایل به قبول ریسک است. شجاعت همچنین به معنی پذیرفتن چالش‌ها و علاقه به انجام کارهای بزرگ و جدید است در شرایطی که هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد. یک جنبه شجاعت، صحبت کردن و بیان افکار و احساسات در موقعیت‌های دشوار است. کارفرمایان، مردان و زنانی را که از بیان دیدگاهشان نمی‌هراسند، تحسین می‌کنند. شما هم می‌توانید در مصاحبه استخدامی، با پرسیدن سؤالات رک و واضح درباره شرکت، موقعیت و آینده احتمالی خودتان در آن‌جا، شجاعت خود را نشان دهید. 7- شخصیت استوار آخرین ویژگی‌ای که کارفرمایان به دنبال آن هستند، شخصیت محکم و استوار است که به معنی مصمم بودن و استقامت در مواجهه با مصیبت‌ها است. شخص استوار با سخت شدن مسیر حرکت، پایداری نشان می‌دهد. اگر طی مصاحبه آرام، خونسرد و راحت باشید، شخصیت استوار خود را نشان می‌دهید و ثابت می‌کنید در برخورد با مخاطرات اجتناب‌ناپذیر فعالیت‌های روزانه سازمان، آرام و خونسرد خواهید بود. مهم از همه شخصیت شما، که مجموعه‌ای از تمام ویژگی‌های مثبتتان است، بیشترین تأثیر را در کسب شغل دلخواه دارد. همواره برای بهبود شخصیت خود کار کنید و در هر موقعیتی مانند افراد برجسته رفتار کنید. ۶ راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها
رازهای استخدام شدن
رازهای استخدام شدن
اگر تا کنون شغل مورد نظر خود را پیدا نکردید، تنها یک دلیل دارد!!! قوانین استخدام شدن را نمی دانید استخدام شدن یک مسئله ساده است. ولی اگر فرمولی که حتی ساده ترین مسائل با آن حل می شود را بلد نباشیم چی؟ آن وقت ساده ترین مسائل هم برای ما تبدیل به مسائل “لاینحل خیام” می شود! اگر تیز باشید تا کنون یک سوال در ذهن شما شکل گرفته است. پس اگر به دنبال کار هستید سه چیز را باید بدانید: ۱-  فرمول استخدام ۲-  زمان استفاده از این فرمول ۳-  چگونگی استفاده از این فرمول توجه کنید، مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم و مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است! *** دودوتا چهارتا! فرمول استخدام خیلی ساده است. مهمترین قدم، دانستن اصل طلایی استخدام است. فرمول استخدام شدن ساده است: رزومه: قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید! ظاهر: وقتی کارفرما شما را دید، از دیدن شما لذت ببرد. حرف زدن: وقتی حرف های شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد. القا: با تکنیک هایی که به شما یاد می دهیم کارفرما را به خود علاقمند کنید. نباید ها: تو ذوق کارفرما نزنید! به عبارتی مثل یک لکه سیاه روی یک دیوار سفید به چشم نیایید. حتما این جمله را در ابتدای بحث به یاد دارید. مهمتر از فرمول پنجگانه استخدام شدن این است که اولا این پنج مورد را درک کنیم. مهمتر از آن کی و چگونه استفاده کردن آن است! پس قدم اول می شود درک فرمول استخدام شدن *** در مغز کارفرما چیست؟ مسلما داخل جمجمه کارفرما هم مخ است! چرا این را گفتم؟ چون باید این نکته را درک کرد که کارفرما هم آدمیست مانند همه ی ما. با این تفاوت که دنبال چیزی است. آیا راز کارفرما را به شما گفتم؟ کارفرمایی که به دنبال استخدام کردن است دقیقا مثل فردی می ماند که دنبال خرید چیزی است. فرض کنید شما برای خرید یک دستگاه خنک کننده روانه ی فروشگاه ها هستید. مبلغ دویست هزار تومان هم برای خرید آن کنار گذاشته اید. حال اینجا هنر فروشنده مطرح می شود! اولا باید دستگاهی که دنبال آن هستید را به شما نشان دهد، کمی راجع به آن هم به شما بگوید، مزیت های آن را برای شما بشمارد. راجع به گارانتی و اطمینان کار آن با شما صحبت کند. بعد از آن راجع به امکانات فرعی آن حرف بزند. به عیارتی مخ شما را درست همانجور که مایلید شست و شو دهد. خدا را چه دیدید؟ اگر درست عمل کند شاید علاوه بر اینکه یک دستگاه خنک کننده به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان خریدید یک دستگاه آبمیوه گیری هم به شما فروخت! حال بد نیست بدانیم در مغز کارفرما چه می گذرد؟! قبل مصاحبه : -قبل از اینکه شما وارد جلسه مصاحبه شوید، قبل از اینکه کسی رزومه شما را دیده باشد یا حتی تصوری از شما در ذهن داشته باشد، این حرف ها در ذهن کارفرما بارها و بارها مرور می شود. کاش این همان کارمندی باشد که می خواهم. کاش مثل قبلی ها نباشد! کاش گیج نباشد. امیدوارم از این جوان های قرطی نباشد. کاش آدم پر رویی نباشد. نکند از این آدم هایی باشد که بدون توقف حرف می زند. نکند از آدم هایی باشد که فکر می کند که عقل کل است و همه را مثل گله گوسفند می داند! یعنی ممکن است که این همان فرد مورد نظر باشد تا من بتوانم با خیال راحت به بقیه کار ها برسم؟ واقعا از این مصاحبه های مزخرف خسته شدم… . هنگام مصاحبه: -همه فکر می کنند کارفرما کمین کرده تا کوچکترین سوتی شما را تو هوا بقاپد. اگر یک سری آدم عقده ای را کنار بگذاریم ۹۰ درصد کارفرمایان سوتی های کوچک شما را نادیده می گیرند. دلیل آن را می دانید؟ کارفرما دائم با خودش می گوید: “زود باش! یه چیزی نشان بده تا تو را استخدام کنم. دیگر سوتی نده!” -اما چقدر وقت دارید تا خود را به کارفرما اثبات نمایید؟ ۱ ساعت؟ ۲ ساعت؟ اگر راستش را بخواهید به جز یک سری مصاحبه های بسیار جدی شغلی که برای تعیین مسئول یک پست کلیدی سازمان است، در ۹۹ درصد مصاحبه در ۳-۴ دقیقه اول شما یا انتخاب شدید یا رد شدید. بعد از آن کارفرما در حال اتلاف وقت خود و شماست. درست دیدید. ۳-۴ دقیقه. در این ۳-۴ دقیقه شما آینده شما برای چندین سال مشخص می شود. مصاحبه مثل کنکور است ! -دقت کنید مصاحبه دقیقا مثل کنکور می ماند…! شما روز ها وقت گذاشتید و برای کنکور آماده شده اید. برای هر سوال کمتر از دو دقیقه وقت دارید. در لحظه جواب دادن باید همه مطالب مرتبط با آن سوال را به خاطر بیاورید، فرمول ها، مسائل مشابه، نحوه حل و …. اما مصاحبه یک کنکور است. یک کنکور تشریحی که در آن یک سوال مطرح می شود و برای آن ۳-۴ دقیقه به شما وقت می دهند و آن سوال این است: چرا من باید شما را استخدام کنم؟ -کدام را می پسندید؟ شخصی که اصطلاحا حرف در کله اش نمی رود یا فردی که انعطاف دارد؟ کارفرما اگر حس کند شما آدم خود رای یا یک کلامی هستید هر چقدر هم لایق باشید هیچوقت شما را استخدام نمی کند! اما اگر تقریبا نشان دهید که شخص مورد نظر هستید (حتی کمی از حداقلی که در ذهن وی است ضعیف تر)، ولی بداند که ایرادات کوچک شما قابل اصلاح است، شما را استخدام می کند و بعدها کمی تغییر در شما ایجاد می کند. انعطاف داشتن به معنی تزلزل یا ضعف شخصیتی نیست حتی بر عکس! یک هدیه است و نشان از هوش بالای شما دارد. همانطور که می دانید در علم روانشناسی روز تعریف قدیم آی کیو عوض شده است و جای خود را به تعریف جدید داده است. آی کیو: “قدرت تطبیق با محیط اطراف”. پس اگر در امور خود انعطاف دارید و با محیط اطراف تطبیق پیدا می کنید، شما آی کیو بالایی دارید و روراست باشم، من خودم به دنبال استخدام فردی مثل شما هستم. -پس یادتان باشد اگر سوتی وحشتناکی ندهیم ، در آن ۳-۴ دقیقه طبق فرمول استخدام شدن رفتار کنیم  و انعطافی پذیری خود را نشان دهیم کارفرما ما را استخدام می کند.  نکاتی که باید قبل از مصاحبه رعایت کنید نیازی به داستان پردازی و بلند گویی نیست. چیزی که واضح است، ظاهر مناسب امتیاز مثبت است. اما جا دارد چندین نکته در رابطه با آن بگوییم. این نکات را چند بار بخوانید و آن را ملکه ذهن خود نمایید. قبل از جلسه مصاحبه حتما دوش بگیرید. اینکار نه تنها باعث تمیزی شما می شود بلکه به اصطلاح روحتان را نیز جلا می دهد. یک نکته را از الان بدانید، اگر روز مصاحبه کوچکترین بوی عرقی بدهید به شما قول می دهم استخدام نمی شوید! یه نکته هم به افراد تنبل می گویم، بوی عرق با اسپری یا عطر و اودکلن از بین نمی رود، فقط با آن ترکیب می شود و باور کنید اگر به فردی مثل من برخورد کنید که شامه ی تیزی دارد هر کاری می کند که جلسه تمام شود! حتما دستشویی بروید، در غیر این صورت به طور معمول این امر موجب افزایش استرس در جلسه می شود. آقایان حتما ناخن های خود را کوتاه نمایند و خانم ها هم حتما آن را تمیز نمایند. چند نکته برای آقایان: حتما موهای اضافی گوش و بینی خود را اصلاح نمایید. هیچ تصوری ندارید یک مسئله به این کوچکی چه تاثیری در نتیجه دارد. به طور کلی در نگاه اول به یک مرد، مغز  به صورت نا خودآگاه ، ۷ مکان را بررسی می نماید. دو نقطه که از آن ۷ تا گوش و بینی هستند. قبل از جلسه مصاحبه حتما آرایشگاه رفته باشید یا اگر موهایتان به اندازه کافی بلند نشده حتما از کسی بخواهید که پشت گردنتان را تمیز کند. در مورد صورتتان، اگر کل صورت را اصلاح می کنید و پوست صورتتان حساس است طوری که نمی توانید هرروز اصلاح کنید، جوری برنامه ریزی کنید که حتما روز مصاحبه اصلاح کنید تا به عبارتی روز مصاحبه بدرخشید. اگر ته ریش دارید حتما روز مصاحبه آن را ماشین کنید. حتی اگر دیروز اینکار را انجام داده اید، امروز دوباره تکرار کنید. اگر ریش یا سبیل دارید هم حتما آن را مرتب کنید. حالا نوبت خانم هاست. تنها مطلب خاص خانم ها این است که در حد معمول آرایش کنید. آرایش در حد معمول بسیار زیباست. آرایش زیاد اگر در همان دقایق اول تو ذوق کارفرما نزده باشد حداقل پیامد آن این است که باعث می شود کارفرما بیشتر از آن که به توانایی یا سابقه شما بپردازد به تحلیل ظاهر شما بپردازد و در پایان جلسه هم می گوید : “از دیدن شما خوشحال شدم” و در واقع راست می گوید. از دیدن شما خوشحال شده است ولی از مصاحبه با شما چطور؟ در نهایت اگر برای وی توانایی کارجو مهم باشد (که در رابطه با شما نتوانست آن توانایی ها را بررسی کند) یا با دید به قضیه نگاه کند که ظاهر شما حواس وی را پرت کرده است و این قضیه ممکن است باعث افت کارایی سایر کارمندان هم بشود، متاسفانه شما پیشاپیش در طول جلسه، همان موقع که با کارفرما صحبت می کردید و او نیز با دقت گوش می داد، رد شدید! پس راحت بگویم، اگر در مقابل کارفرمایی هستید که کارش و محیط شرکت برایش در اولویت است به شما پیشنهاد می کنم با ظاهری آراسته و با آرایشی معمول برای مصاحبه بروید. درمورد کارفرمایی که کارش در اولویت دوم است بحث طبیعتا فرق می کند! ۶ راه خانگی برای سفید کردن دندان‌ها