استخدامی

اشتراک گذاشته شده با :

سرمایه گذاری

پیام استخدام های آمازون چیست؟
پیام استخدام های آمازون چیست؟
شرکت آمازون قصد دارد در راستای  برجسته کردن طرح‌های توسعه‌ای بلندپروازانه خود، ۱۰۰هزار کارمند تمام وقت را در طول ۱۸ ماه آینده به استخدام خود درآورد. آمازون این اقدام را در جهت اعتراض به افزایش تجارت الکترونیک و در حمایت از خرده‌فروشان و افرادی که با کاهش خرید و فروش سنتی، شغل خود را از دست داده‌اند، انجام می‌دهد. کمپانی آمازون برای سال‌های متمادی به عنوان شرکتی شناخته‌شده  به حساب می‌آمد که درآمد‌هایش را برای شروع  کسب‌و‌کار‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کرد. استخدام‌های پیش رو تا حد زیادی بازارهای  جدیدی نظیر تگزاس و کالیفرنیا را برای این شرکت دست‌یافتنی می‌کند. با این استخدام‌ها قابلیت تحویل کالاها  در زمان مقرر بیشتر خواهند شد و همچنین خدمات وب‌سایت آمازون و خدمات کسب‌و‌کار و محاسبات ابری، قابل دسترس خواهد بود.  با توجه به گزارش‌های منتشر‌شده در انتهای هر فصل، استخدام این تعداد کارمند جدید به دنبال برنامه‌های استخدامی قبلی شرکت است. شرکت آمازون که در پایان سپتامبر  در مجموع ۳۰۶۸۰۰ نفر کارمند پاره‌وقت و تمام‌وقت را شامل می‌شد، ۱۲۳۷۰۰ نفر را در طول ۱۵ ماه  منتهی به سپتامبر استخدام کرد.    رکورد‌شکنی آمازون آمازون در یکی از آخرین بیانیه‌های خود اعلام کرد که شاغلان این شرکت در آمریکا از ۳۰هزار نفر در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۸۰هزار نفر در پایان سال ۲۰۱۶ رسیده است. در مقام مقایسه، شرکت والمارت، بزرگ‌ترین شرکت خرده‌فروشی در جهان، ۲.۴ میلیون نفر را در جهان در استخدام خود دارد. تعداد شاغلین والمارت تنها در آمریکا ۱.۵ میلیون نفر است. کولین سباستین، یکی از تحلیلگران وب‌سایت برد(Baird)، می‌گوید: «طبق گزارش‌ها، اینطور به نظر می‌رسد که روند استخدام در آمازون  به سرعت در حال افزایش است.» وی در ادامه می‌گوید: «ما افزایش استخدام را در راستای بهبود کسب‌و‌کار ارزیابی می‌کنیم. به نظر می‌رسد که آمازون به شدت به سرمایه‌گذاری در خرده‌فروشی، رسانه و فناوری کسب‌و‌کار مشغول است.»  حضور یا عدم حضور ترامپ؟ این اخبار یک ماه پس از ملاقات رئیس جمهور دونالد ترامپ با رهبران تکنولوژی از جمله بنیانگذار شرکت آمازون جف بزوس انتشار یافت. در طی مبارزات انتخاباتی، ترامپ به روزنامه واشنگتن پست که بزوس صاحب آن است حمله کرد. اما در ادامه  به نظر می‌رسد که آن دو در ملاقات ماه دسامبر برخورد دوستانه‌تری را با یکدیگر داشتند. شان اسپایسر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در یک تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «شرکت آمازون پس از درخواست ترامپ از رهبران تکنولوژی برای ایجاد شغل در آمریکا، بیانیه‌ای را صادر کرده است.» اسپایسر می‌گوید: «ترامپ از اینکه بتواند در اشتغال‌زایی مفید باشد، بسیار خشنود می‌شود.» سباستین بیرد با کم اهمیت جلوه دادن عنصر سیاست  گفت: «آمازون قصد دارد تا با خرده فروشی آنلاین «سرمایه سیاسی» نیز به دست آورد.» وی در ادامه اضافه کرد: «به باور ما تغییر رویه آمازون از اشتغال بین المللی به ایجاد اشتغال در ایالات متحده بسیار قابل تحسین است.»  دیگر فروشگاه‌های زنجیره ای در دیگر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی اوضاع چندان مساعد به نظر نمی‌رسد. هفته گذشته فروشگاه لیمیتد(Limited) از بسته‌شدن تعدادی از شعب خود خبر داد. همچنین شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای میسی(Macy) اعلام کرد که در آینده نزدیک به ۶۸  فروشگاهش را تعطیل خواهد کرد که این تعطیلی‌ها، از دست رفتن ۱۰ هزار شغل را در پی  خواهد داشت. گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از برنامه‌ریزی برخی دیگر از برند‌ها برای کاهش تعدادکارکنانشان داده‌اند. داین اسونک، از اقتصاد‌دانان مشهور می‌گوید: «تغییرات سلیقه مردم از خرید سنتی  به خرید الکترونیک  دلیل اصلی  اختلالات در بازار صنعت خرده‌فروشی است.»

چرا استخدام زنان برای شرکت ها حیاتی است؟
چرا استخدام زنان برای شرکت ها حیاتی است؟
کمپانی اینتل در بیانیه‌ای اعلام کرد که در تلاش است تا با سرعت بیشتری به سمت هدف اخیر خود که تنوع جنسیتی و نژادی در افراد استخدامی این شرکت است، حرکت کند. این شرکت امیدوار است تا سال ۲۰۲۰ به هدف نهایی خود که استخدام بی‌چون‌وچرای زن‌ها و اقلیت‌های نژادی است، دست یابد. بر اساس مقاله‌ای که اخیراً توسط این ابرقدرت الکترونیکی به چاپ رسیده است، اینتل توانسته با پیشرفتی قابل‌توجه به بسیاری از این اهدافش تا سال ۲۰۱۵ دست یابد. در حالی که در این گزارش آمده است کارمندان این شرکت تا سال ۲۰۲۰ از کاهش سرعت در اجرای این امور کوتاهی نخواهند کرد. اینتل در نیمه نخست سال ۲۰۱۵ دست به استخدام ۳۰۰۰ نفر در ایالات‌متحده زده است. از میان این افراد ۳/۴۳ درصد، برچسب «تنوع» را از نگاه اینتل به خود اختصاص دادند. این برچسب شامل زن‌ها، افراد دورگه آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی‌ها و آمریکایی‌های بومی است. این درصد بنا به پیش‌بینی قبلی اینتلی‌ها در سال ۲۰۱۵، بایستی تا رقم ۴۰ درصد می‌رسیده؛ این بدان معناست که اینتل با استخدام افراد بیشتری از گروه «برچسب»، تعداد بیشتری از زن‌ها و آفریقایی-آمریکایی را جذب کرده و از هدف اولیه خود فراتر رفته است. بااین‌حال مدیران این شرکت با اعلام اینکه تنها ۲۳۱ نفر از افراد اسپانیایی و آمریکایی‌های بومی در این تعداد قرار گرفته‌اند، اظهار ناراحتی کرده‌اند. ارقام فوق با علم به اینکه، در پایان سال ۲۰۱۴ بیش از سه‌چهارم از ۵۴۰۰۰ کارمند اینتل مرد و ۵۶ درصد از این افراد سفیدپوست بودند، ارزشمند می‌شود. درواقع در سال ۲۰۱۴، تنها ۸ درصد  از کارمندان این کمپانی لاتین و  ۵/۳ درصد از دورگه‌های آفریقایی-آمریکایی بودند. اینتل پیش‌ازاین و قبل از شروع این‌گونه تغییرات در جذب نیرو، در یکی از آخرین همایش‌های الکترونیکی خود در سال ۲۰۱۴، این کمبود در تنوع نژاد در کارمندانش را می‌پذیرد. مدیرعامل کمپانی اینتل، «براین کرانیچ» در این همایش اعلام کرد اینتل برای افزایش تنوع نیرو در محیط کار، ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خواهد کرد. کرانیچ در ادامه گفت که از مدیران اجرایی خود می‌خواهد تا شبانه‌روز برای هرچه سریع‌تر محقق‌شدن این مهم تلاش کنند. همچنین یکی از آخرین گزارش‌های منتشرشده از این شرکت نشان می‌دهد اینتل جوایزی نقدی به مبلغ ۴۰۰۰ دلار برای کارمندانی که بتوانند افرادی با برچسب «تنوع» به دپارتمان منابع انسانی معرفی کنند، در نظر گرفته‌ است. همان‌طور که پیداست، اینتل در زمره کمپانی‌های بزرگی قرار دارد، که در راستای تنوع‌بخشی در انتخاب جنسیت و نژاد کارمندان اهداف بزرگی دارد. هدف نهایی این غول الکترونیکی جهانی حضور همه‌جانبه زنان و اقلیت‌های نژادی در نیروی کار این شرکت تا سال ۲۰۲۰ است. اخیراً نیز دیگر کمپانی‌های بزرگ فنّاوری دست‌به‌کار شده‌اند تا در این زمینه از سایر رقبا عقب نمانند. به‌طور مثال: ۱- فیس‌بوک به‌تازگی در جدیدترین برنامه خود در سال ۲۰۱۶ از متقاضیان ثبت‌نام خواسته تا حداقل یک نفر از اقلیت‌های نژادی را که واجد شرایط استخدام هستند به آنها معرفی کنند. ۲- گوگل در آغاز سال جاری ۱۵۰ میلیون دلار برای تمرکز و کنترل تنوع در نیروی کار سرمایه‌گذاری کرده است. ۳- مدیرعامل شرکت اپل، تیم‌کوک، که در سال گذشته ۷۰ درصد از کارمندان شرکتش مرد بوده‌اند، گفت که او معتقد است صنعت به‌طورکلی اقدامات لازم برای جذب زنان و استخدام تنوع جنسیتی و نژادی را در نظر نگرفته است. مدیرعامل این شرکت در ماه ژوئن اعلام کرد «من عمیقاً به این موضوع اعتقاد دارم که متنوع‌ترین ترکیب گروه‌های انسانی، تولیدکننده بهترین محصولات خواهند بود».