
در اینجا میخواهیم به سه روش اشتباه در روند استخدام و مصاحبه کاری بپردازیم. پرسشهای قابل پیشبینی اگر مصاحبهشوندگان شما باهوش باشند، در گوگل شرکت شما را جستوجو میکنند تا پرسشهایی را که به طور متداول در مصاحبههای کاری مطرح میکنید، مشاهده کنند اما این کمترین کاری است که یک فرد میتواند انجام دهد. اکثر افراد آماده پاسخگویی به مبانی و اصول اولیه هستند: «از خودتان، تجربه، چالشهای خودتان بگویید» و غیره. اگر میخواهید اطلاعات مهمی درباره مصاحبهشوندگان کسب کنید، باید به دنبال پرسشهایی بروید که پاسخ آن را خودتان نمیدانید؛ پرسشهایی که مصاحبهشونده خود را برای آنها آماده نکرده است. اینگونه میتوانید مطمئن شوید که مصاحبهشونده خود واقعیاش را نشان میدهد نه آنچه که شما از او انتظار دارید. بنابراین علاوه بر پرسشهای اولیه و مبتنی بر مهارت، روشی را بیابید که به مصاحبهشونده امکان میدهد شما را شگفتزده کند. در اینجا به برخی از پرسشهای شگفتآور اشاره میکنیم: چه کسی در مبارزه بین سوپرمن و بتمن برنده خواهد شد؟ رنگ زرد را برای یک فرد نابینا توصیف کنید. چگونه شکلات داغ را در فلوریدا میفروشید؟ تمرکز بیش از حد روی درستی و نادرستی پاسخها برخی مصاحبهکنندگان ممکن است بیش از حد روی پاسخهای افراد تمرکز کنند و در تمام مدت پاسخهای درست و نادرست در ذهن آنها شکل گیرند. در عوض، آنها باید روی نحوه پاسخگویی مصاحبهشوندگان تمرکز بیشتری داشته باشند. برای مثال، ممکن است از افراد بپرسید که محیط ماه چقدر است، در حالیکه انتظار ندارید آنها پاسخ دهند. مصاحبه یک آزمون نیست، زیرا شغل نوعی آزمایش دانش محسوب نمیشود. مصاحبه میزان استعداد و اطلاعات درباره چگونگیها را مشخص میکند. ممکن است فرد در پاسخ به این سوال بگوید که باید به دنبال پاسخ آن بگردد یا پاسخ را برای شما ایمیل کند. این نحوه حل مسئله افراد را نشان میدهد. باید پرسشهایی را مطرح کنید که پاسخ درست یا نادرست ندارند. گاهی اوقات، برای مصاحبهشونده توضیح دهید که چرا این نوع پرسشها را مطرح میکنید و به دنبال چه واکنشهایی از سوی او میگردید تا به مصاحبهشونده بفهمانید که به عنوان یک سازمان چه هستید و چگونه فکر میکنید. با توضیح درباره اینکه روند مصاحبه منحصربه فرد و سخت است چراکه تنها به دنبال استعدادهای مناسب برای شرکت خود و سمت مورد نظر هستید، سعی کنید گزینههای نامناسب را حذف کنید. اگر یک فرد فکر کند که این روند احمقانه یا خیلی فشرده است، قطعا نمیتواند فرد مناسبی برای شرکت شما باشد. همواره به خاطر داشته باشید برای آشنایی با کیفیت و تناسب یک فرد با شغل مورد نظر، شما باید پرسشهای سخت مطرح کنید، از او بخواهید بیشتر توضیح دهد، تکالیفی را در نظر بگیرید؛هر کاری بکنید تا او متوجه شود محدوده آنچه باید ارائه دهد چیست. اگر این کار برای آنها دشوار و دور از انتظار باشد، شما پاسخ خود را دریافت کردهاید! نگاه به مصاحبه به عنوان یک خیابان یکطرفه برخی مصاحبهکنندگان ممکن است به اشتباه بیش از حد روی این موضوع تمرکز کنند که آیا فرد مصاحبهشونده برای این شغل مناسب است یا خیر و خیلی به اینکه آیا این شغل برای فرد مصاحبهشونده مناسب است یا خیر نپردازند. اگر فرد برند شخصی خود را ساخته باشد، مصاحبهکننده به آسانی پی میبرد که او چه میخواهد. او میخواهد بداند که آیا شما نیازهای او را رفع میکنید یا خیر. بیایید اینگونه فکر کنید که مصاحبهشونده نیز با شما مصاحبه میکند. در پایان یک مصاحبه، همیشه زمانی را به مصاحبهشونده اختصاص دهید تا او نیز پرسشهای خود را مطرح کند. او را تشویق کنید و توضیح دهید همانقدر که مصاحبه برای آشنایی شما با آنهاست، آنها نیز سهمی از آن دارند تا با شما آشنا شوند. در پایان روز، این به نفع هر دو طرف خواهد بود. اگر یک فرد به شغل نیاز داشته باشد و زمانی را صرف بررسی آن و تناسبش با خود نکند، بهتر است که شما به او کمک کنید. در غیر این صورت، ممکن است به فردی پیشنهاد کار بدهید که فقط تا زمانی در کنار شما خواهد ماند که شغل بهتری پیدا نکرده است. در کتاب رمز: رهبران بزرگ چه میدانند و چه میکنند از کن بلانچارد و مارک میلر، یک مصاحبهکننده میگوید که فهرستی از مراجع شخصی و حرفهای را در اختیار مصاحبهشوندگان قرار میدهد. از این طریق، مصاحبهشونده این فرصت را دارد درست مانند مصاحبهکننده که درباره مصاحبهشونده تحقیق میکند، او نیز شرکت و شرایط را بررسی کند. این ایده فوقالعادهای است. مانند هر چیز دیگر، روش مناسب مصاحبه برای شما و شرکت شما منحصربهفرد خواهد بود؛ پیداکردن یک فرمول خاص که بهترین نتایج را به دنبال داشته باشد، مستلزم صرف زمان و تمرین است. امیدوارم که برخی از این موارد و دیدگاهها به شما کمک کند تا متخصصان قدرتمندی را استخدام کنید که به پیشرفت شرکت شما کمک شایانی میکنند.

شرکت آمازون قصد دارد در راستای برجسته کردن طرحهای توسعهای بلندپروازانه خود، ۱۰۰هزار کارمند تمام وقت را در طول ۱۸ ماه آینده به استخدام خود درآورد. آمازون این اقدام را در جهت اعتراض به افزایش تجارت الکترونیک و در حمایت از خردهفروشان و افرادی که با کاهش خرید و فروش سنتی، شغل خود را از دست دادهاند، انجام میدهد. کمپانی آمازون برای سالهای متمادی به عنوان شرکتی شناختهشده به حساب میآمد که درآمدهایش را برای شروع کسبوکارهای جدید سرمایهگذاری میکرد. استخدامهای پیش رو تا حد زیادی بازارهای جدیدی نظیر تگزاس و کالیفرنیا را برای این شرکت دستیافتنی میکند. با این استخدامها قابلیت تحویل کالاها در زمان مقرر بیشتر خواهند شد و همچنین خدمات وبسایت آمازون و خدمات کسبوکار و محاسبات ابری، قابل دسترس خواهد بود. با توجه به گزارشهای منتشرشده در انتهای هر فصل، استخدام این تعداد کارمند جدید به دنبال برنامههای استخدامی قبلی شرکت است. شرکت آمازون که در پایان سپتامبر در مجموع ۳۰۶۸۰۰ نفر کارمند پارهوقت و تماموقت را شامل میشد، ۱۲۳۷۰۰ نفر را در طول ۱۵ ماه منتهی به سپتامبر استخدام کرد. رکوردشکنی آمازون آمازون در یکی از آخرین بیانیههای خود اعلام کرد که شاغلان این شرکت در آمریکا از ۳۰هزار نفر در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۱۸۰هزار نفر در پایان سال ۲۰۱۶ رسیده است. در مقام مقایسه، شرکت والمارت، بزرگترین شرکت خردهفروشی در جهان، ۲.۴ میلیون نفر را در جهان در استخدام خود دارد. تعداد شاغلین والمارت تنها در آمریکا ۱.۵ میلیون نفر است. کولین سباستین، یکی از تحلیلگران وبسایت برد(Baird)، میگوید: «طبق گزارشها، اینطور به نظر میرسد که روند استخدام در آمازون به سرعت در حال افزایش است.» وی در ادامه میگوید: «ما افزایش استخدام را در راستای بهبود کسبوکار ارزیابی میکنیم. به نظر میرسد که آمازون به شدت به سرمایهگذاری در خردهفروشی، رسانه و فناوری کسبوکار مشغول است.» حضور یا عدم حضور ترامپ؟ این اخبار یک ماه پس از ملاقات رئیس جمهور دونالد ترامپ با رهبران تکنولوژی از جمله بنیانگذار شرکت آمازون جف بزوس انتشار یافت. در طی مبارزات انتخاباتی، ترامپ به روزنامه واشنگتن پست که بزوس صاحب آن است حمله کرد. اما در ادامه به نظر میرسد که آن دو در ملاقات ماه دسامبر برخورد دوستانهتری را با یکدیگر داشتند. شان اسپایسر، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در یک تماس تلفنی با خبرنگاران گفت: «شرکت آمازون پس از درخواست ترامپ از رهبران تکنولوژی برای ایجاد شغل در آمریکا، بیانیهای را صادر کرده است.» اسپایسر میگوید: «ترامپ از اینکه بتواند در اشتغالزایی مفید باشد، بسیار خشنود میشود.» سباستین بیرد با کم اهمیت جلوه دادن عنصر سیاست گفت: «آمازون قصد دارد تا با خرده فروشی آنلاین «سرمایه سیاسی» نیز به دست آورد.» وی در ادامه اضافه کرد: «به باور ما تغییر رویه آمازون از اشتغال بین المللی به ایجاد اشتغال در ایالات متحده بسیار قابل تحسین است.» دیگر فروشگاههای زنجیره ای در دیگر فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی اوضاع چندان مساعد به نظر نمیرسد. هفته گذشته فروشگاه لیمیتد(Limited) از بستهشدن تعدادی از شعب خود خبر داد. همچنین شرکت فروشگاههای زنجیرهای میسی(Macy) اعلام کرد که در آینده نزدیک به ۶۸ فروشگاهش را تعطیل خواهد کرد که این تعطیلیها، از دست رفتن ۱۰ هزار شغل را در پی خواهد داشت. گزارشهای تایید نشدهای نیز از برنامهریزی برخی دیگر از برندها برای کاهش تعدادکارکنانشان دادهاند. داین اسونک، از اقتصاددانان مشهور میگوید: «تغییرات سلیقه مردم از خرید سنتی به خرید الکترونیک دلیل اصلی اختلالات در بازار صنعت خردهفروشی است.»
آیا می توانید در اپل مشغول به کار شوید؟ بدست آوردن شغل در اپل به پاسخ شما به بیست و سه سوال بستگی دارد. به گزارش خلاقیت، بسیاری از مردم دوست دارند که در اپل به عنوان یکی از مهمترین و رو به جلو ترین فکرها و شرکت های فناوری نوآورانه در جهان امروز، مشغول به کار شوند. آیا تا به حال به کار کردن برای اپل فکر کرده اید؟ آیا قادر خواهید بود که از پس مصاحبه شغلی برآیید؟ افرادی که برای شغل در اپل درخواست داده اند، برخی از سوالاتی که در حین مصاحبه از آن ها شده است را در وب سایت Glassdoor به اشتراک گذاشته اند. در اینجا تعدادی سوال انتخابی از آن وب سایت آمده است. ببینید آیا می توانید از پس این سوالات بربیاید؟ ۱-دوست دارید با چه کسی قهوه بخورید؟ چرا؟ ۲- الگوی شما کیست و چرا؟ ۳-آیا خلاق هستید؟ چیزهای خلاقانه ای که دوست دارید چه مواردی هستند؟ ۴-خود را چگونه توصیف می کنید؟ ۵- سه تا جعبه وجود دارد، یکی فقط حاوی سیب است، در دیگری فقط پرتقال وجود دارد، و سومی حاوی هم سیب و پرتقال است. جعبه ها برچسب های اشتباهی خورده اند، به طوری که هیچ جعبه ای برچسب درستی ندارد و برچسب ها نمی توانند محتوی واقعی جعبه ها را نشان دهند. فقط یک جعبه را باز کنید و بدون نگاه کردن به درون آن یکی از میوه ها را بردارید. چگونه با نگاه کردن به میوه، همه جعبه ها را درست برچسب گذاری می کنید؟ ۶-به مشتریانی که به شما می گویند اپل را دوست ندارند چه پاسخی می دهید؟ ۷-به من بگویید چه زمانی چیزی را دریافت کردید که سزاوار آن نبودید؟ ۸-شرم آور ترین آهنگی که بر روی گوشی شماست چیست؟ ۹-اگر دو تا تخم مرغ داشته باشید، و بخواهید بفهمید که بالاترین طبقه ای که می توانید تخم مرغ را بدون اینکه ترکی بر آن بیفتد پرت کنید، چگونه آن را انجام می دهید؟ راه حل بهینه چیست؟ ۱۰-کدام لحظه از زندگیتان را که به خوبی شما را تعریف می کند، چرا؟ ۱۱-بزرگترین ضعف شما چیست؟ چرا؟ ۱۲-یکی از اشخاصی که می توانید در زندگی به تصمیماتش اعتماد کنید را نام ببرید. ۱۳-الان در مورد گذشته و آینده خودتان چه می گویید؟ ۱۴-رهبر مورد علاقه شما کیست؟ ۱۵- شما ۱۰۰ سکه بر روی یک میز تخت دارید، برای هر سکه یک طرف شیر و یک طرف خط در نظر بگیرید. برای ده تای آن ها روی شیر بالا است و ۹۰ تای دیگر روی خط بالاست. شما نمی توانید آن ها را لمس کنید، احساس کنید یا به هر طریق دیگر بفهمید کدام طرف این سکه ها بالا است. سکه ها را به گونه ای به دو دسته تقسیم کنید که در هر دسته تعداد شیرها یکی است. ۱۶-هر روز چند بچه به دنیا می آید؟ ۱۷-آیا باهوش هستید؟ ۱۸-اگر یک شیشه حاوی تعدادی سکه های سالم و معیوب است، یکی را بیرون بکشید، سه بار به آن ضربه بزنید و توالی شیر شیر خط بدست آید، شانس شما چقدر است که سکه معیوب یا سالم باشد؟ ۱۹-در پنج سال آینده می خواهید چه کاری انجام دهید؟ ۲۰-چگونه یک توستر را تست می کنید؟ ۲۱-شرایطی را توضیح دهید که به فردی مشاوره اشتباه داده اید؟ از این اتفاق چه درسی گرفته اید؟ ۲۲-اگر مجبور باشید که یک آیفون را در هوا معلق کنید، چگونه این کار را انجام خواهید داد؟ ۲۳-یک لیوان آب بر روی یک صفحه گردان قرار می دهید و به آرامی سرعت را افزایش می دهید. در ابتدا کدام اتفاقی می افتد؟ آیا لیوان لیز می خورد؟ یا آب لیوان به بیرون می ریزید؟ یا لیوان وارونه می شود؟ مجموعهای از بهترین تصاویر تاریخ ایران و جهان را اینجا ببینید

از سوالات اساسی پیش روی جویندگان کار این است که در چه جایگاهی قرار دارم؟ بهترین زمان انتخاب شغل چه موقعی است؟ و چطور می توانم توانایی ها، تخصص و استعدادها و امکانات و شرایط موجود خود را در مسیر درست انتخاب شغل هدایت کنم؟ و فرمول استخدام شدن چیست؟ که ÷اسخ درست آن را باید در مشاوره های تخصصی و آموزشی جستجو کرد…

استخدام جدید : استخدام موسسه مالی و اعتباری کوثر سال ۹۴

استخدام جدید بانک گردشگری در اداره مبارزه با پولشویی ، مهر ماه ۹۴

استخدام کردن یک کارمند خوب کار آسانی نیست اما سختی آن به نسبت بازدهی بسیار رضایت بخش است. به گزارش آلامتو و به نقل از بازده؛ در کتابهای مدیریتی ادعا میشود ۹۵ درصد موفقیت سازمان به استخدام بهترین کارکنان بستگی دارد. هیچ عملیات بازاریابی، تجهیزات گران یا دستگاهی نمیتواند جایگزین افراد ارزشمندی شود که کارتان را پیش میبرند. بهطور کلی استخدام افراد نامناسب کار بسیار پرهزینهای است. یک کارمند نامناسب میتواند هزینههای زیادی داشته باشد. ۱.تشریح کارمند ایدهآل بسیاری از مدیران در جلسه استخدام دقیقا نمیدانند دنبال چه کسی هستند! قبل از استخدام وقت کافی اختصاص دهید و کارمند ایدهآل را با تمام جزییات لازم مشخص کنید. قبل از استخدام باید بتوانید آن کارمند را در ذهن خود تصور کنید. مواردی مانند سن، محل زندگی و… را مشخص کنید. این روش، استخدام را بسیار راحتتر میکند زیرا گاهی میبینید همان فرد وارد شرکت میشود. ۲.خصوصیات اخلاقی لازم خصوصیات اخلاقی فرد شاید مهمترین عاملی باشد که هنگام استخدام باید به آن توجه کنید، زیرا بهراحتی قابل تغییر نیست. برای سمت مورد نظر به چه خصوصیاتی نیاز است. تمام آن موارد را روی کاغذ بنویسید تا بتوانید هنگام استخدام آنها را بررسی کنید. سعی کنید حداقل ۵ خصوصیت بنویسید. ۳.تخصصهای لازم از قبل مشخص کنید که کارمندتان باید چه تخصصهایی داشته باشد. با چه نرمافزارهایی آشنا باشد. در چه رشتهای تحصیل کرده باشد و… با دقت بررسی کنید که کدام مهارتها باید در کارمند موجود باشد و کدام موارد را میتوان با آموزشهای کوتاه به او منتقل کرد. ۴.تهیه سوالات ارزیابی سوالاتی را آماده کنید و آن را چاپ کنید تا متقاضی استخدام قبل از صحبت با شما فرمی را پر کند. شاید یکی از مهمترین سوالات آن است که او قبلا کجاها کار کرده و برای چه مدت. به جز سوالات کلیشهای مثل اطلاعات تماس و… چند سوال دقیقتر بنویسید. مثلا اگر در محل کار یک ساعت بیکار باشد، ترجیح میدهد چطور سرگرم شود. ۵.مصاحبه حضوری مدیر باید در مصاحبه حضوری دقت بالایی داشته باشد تا کارمند مناسب را انتخاب کند. بهترین روش مصاحبه استفاده از روش «الگوهای رفتاری» متقاضی است. یعنی تا حد ممکن در مورد گذشته شخص سوال میکنیم و سعی میکنیم الگوهای رفتاری او را از کارهایی که در گذشته انجام داده پیدا کنیم. مثلا به جای اینکه بپرسیم: «آیا اهل کنار آمدن با همکاران هستید؟» میتوانیم بپرسیم: «در کار قبلی کدام کارهای همکاران باعث ناراحتی شما میشد؟». رفتار گذشته فرد مهمترین شاخص رفتار آینده است. ۶ راه خانگی برای سفید کردن دندانها برترین جاهای دیدنی روسیه برای تفریح

در کتاب های مدیریتی ادعا می شود ۹۵ درصد موفقیت سازمان به استخدام کارمندان عالی بستگی دارد. هیچ عملیات بازاریابی، تجهیزات گران یا دستگاهی نمی تواند جایگزین افراد ارزشمندی شود که کارتان را پیش می برند. به طور کلی استخدام افراد نامناسب کار بسیار پرهزینه ای است…

در کتاب های مدیریتی ادعا می شود ۹۵ درصد موفقیت سازمان به استخدام کارمندان عالی بستگی دارد. هیچ عملیات بازاریابی، تجهیزات گران یا دستگاهی نمی تواند جایگزین افراد ارزشمندی شود که کارتان را پیش می برند. به طور کلی استخدام افراد نامناسب کار بسیار پرهزینه ای است…